Capitolul 6 din Anexa Hotărârii Sinodale din 16/29.12.2021

Capitolul VI. Influența schim. Rafaela asupra Bisericii noastre

Pentrua înțelege mai bine care este pericolul infiltrării unei femei (fie ea și monahie) în conducerea Bisericii, vom face referire la câteva canoane din Pidalion, ce arată gravitatea acestui fapt.

  • Canonul 3 – Sinod I : Femeia care poate sluji clericilor

A oprit desăvârșit marele sinod, nici episcopului, nici prezbiterului, nici diaconului, nici măcar vreunuia din cei ce sunt din cler, a-i fi cu putință să aibă împreună locuitore muiere; afară numai decât maică (mamă,n.e.), sau soră, sau mătușă, sau de singure fețele acelea cu care ar putea scăpa de tot prepusul (bănuiala,n.e.).

  • Canon 5 – Sinod VI
  • Canon 18 – Sinod VII

Aceste canoane condamnă același lucru, pe care îl condamnă și canonul precedent, adăugând și pedeapsa pentru aceasta, care este caterisirea. Citind textul acestor canoane și potrivindu-le față în față cu situația din Biserica noastră, ne simțim ca și cum acestea ar fi fost făcute special pentru noi. Văzând atâtea nereguli și tulburări, datorate implicării schim. Rafaela în Biserica noastră, înțelegem de ce Sf. Părinți au ținut să interzică prin canoane, la fiecare sinod, intrarea femeilor în anturajul celor ce dețin în Biserică funcții de conducere. De asemenea, văzând în ce situație a ajuns Biserica noastră, înțelegem de ce pedeapsa pentru încălcarea acestor canoane este radicală: caterisirea.

Am observat că, de cele mai multe ori, când s-au făcut ședințe sinodale, IPS Vlasie era de acord cu ceilalți membri ai Sfântului Sinod, în ceea ce privește soluționarea unor probleme și situații din Biserica noastră. Acordul său era exprimat prin semnătura sa, nefiind forțat de nimeni să facă aceasta. După terminarea respectivelor ședințe, IPS Vlasie se întorcea la căminul său din Fălticeni, unde era așteptat cu nerăbdare de schim. Rafaela pentru a redezbate împreună cele hotărâte în ședințe. Mereu găsea neajunsuri în hotărârile luate de Sf. Sinod în frunte cu IPS Vlasie, și prin viclenia sa, schim. Rafaela reușea să îl facă să se răzgândească și să treacă peste acele hotărâri sinodale, astfel încălcând și o serie de canoane(34 Apostolic, 9 Antiohianși altele). Astfel, lucrarea în Biserica noastră a fost anevoioasă, neputându-se implementa hotărârile sinodale și generându-se conflicte între IPS Vlasie și episcopii care voiau să aplice aceste hotărâri.

Ne amintim cu nostalgie, dar și cu tristețe, de discursul Mitropolitului Vlasie, cu ocazia împlinirii vârstei de 60 de ani. În acel discurs, înaltpreasfinția sa relatează începuturile viețuirii sale în Mănăstirea Slătioara, precum și începutul păstoririi sale ca Mitropolit al Bisericii noastre. Mai menționează și faptul că a avut mentori buni, în persoanele Sfântului Ierarh Glicherie și Mitropolitului Silvestru Onofrei și că a dorit să le urmeze exemplul. Face referire la faptul că aceștia și-au trăit viața în mod exemplar, atât ca monahi, cât și ca mitropoliți și și-a dorit ca, așa cum ei nu au smintit niciodată pe nimeni, nici el să nu facă aceasta. Dacă nu am cunoaște legătura smintitoare dintre înaltpreasfinția sa și schim. Rafaela, reamintirea acestui discurs ar fi un motiv de bucurie și ar stârni un sentiment de pioșenie în sufletul nostru. Dar, din păcate, acest discurs, nu este decât un motiv de dezamăgire, amintindu-ne de faptul că viețuirea actuală a mitropolitului este total opusă cu cea a Sf. Ierarh Glicherie și a IPS Mitropolit Silvestru. Vizualizați aici documentul video

Sfântul Ierarh Glicherie și IPS Silvestru nu au simțit niciodată nevoia de a avea în apropiere vreo femeie care să se ocupe de sănătatea lor sau de nevoile firești: mâncare, spălarea și călcarea hainelor, curățenie în casă, șoferiță personală, etc. Dar, deși unui conducător al Bisericii nu îi este potrivită o femeie pentru satisfacerea acestor nevoi firești, toate acestea le-am fi tolerat, dacă această femeie nu ar fi devenit mai întâi “consilier personal”, apoi chiar și “locțiitor” de mitropolit.

De multe ori, membrii Sf.Sinod au fost acuzați de nepăsare și de tolerarea acestei relații fatale pentru Biserică, dar aceștia nu au dorit decât să nu facă publice niște întâmplări smintitoare și să nu implice poporul în sancționarea relației greșite pe care o are mitropolitul cu schim. Rafaela. De aceea, IPS Vlasie a fost chemat de către membrii Sfântului Sinod în 2011 și 2013, și a fost sfătuit frățește, prietenește și mai ales duhovnicește, să își păstreze demnitatea aferentă rangului său și să renunțe la relația smintitoare si tulburătoare pentru Biserică, pe care o are cu schim. Rafaela. După cum am arătat când am discutat despre ședința din 22.02/07.03 2013, IPS Vlasie, de fiecare dată, a făgăduit că va renunța la această legătură nepotrivită și va reveni în scaunul mitropolitan de la Mănăstirea Slătioara, dar, niciodată nu și-a respectat aceste făgăduințe. Nu știm dacă nu a dorit sau nu a fost lăsat să-și respecte aceste făgăduințe, dar este cert faptul că până astăzi, această relație păguboasă pentru Biserică continua, iar în prezent a și degenerat prin faptul că această femeie a adus în anturajul mitropolitului persoane cu caractere îndoielnice, și, mai grav decât atât, persoane ce fac parte din alte comunități eretice, așa cum vom arăta în continuare.

Deținem două înregistrări ale unei convorbiri telefonice dintre schim. Rafaela și o persoană dubioasă din afara Bisericii noastre. Această convorbire arată în mod limpede că:

  • Este implicată în conducerea Bisericii;
  • Defăimează episcopii Bisericii noastre;
  • Împărtășește problemele din interiorul Bisericii noastre cu cei de alte credințe;
  • Acuzațiile aduse ei sunt fondate (recunoaște că se culcă cu IPS Vlasie în același pat, recunoaște că nu-i dă cinstea cuvenită unui mitropolit, ci îl consideră un copil care trebuie să i se supună ca unei mame) – Document audio 1, Document audio 2.

Faptul că IPS Vlasie va renunța vreodată la această legătură este de necrezut, mai ales acum, după ce a părăsit definitiv sediul mitropoliei și și-a stabilit domiciliul permanent (mutație în buletin) în apartamentul din orașul Fălticeni – Document doveditor nr. 15.

Un fapt, care unora le poate părea amuzant, este o postare a schim. Rafaela pe pagina sa de Facebook, cu un citat care credem noi că o definește: “..iar dacă un bărbat se așteaptă ca femeia de lângă el să fie un înger în viața lui, el trebuie ca mai întâi să creeze raiul pentru ea. Îngerii nu trăiesc în iad!”. Nouă nu ni se pare amuzant și nici ziditor acest citat, ci ni se pare că reflectă realitatea, adică ce își dorește ea de la IPS Vlasie. Femeia de lângă acesta este ea, atribuindu-și calitatea de înger păzitor al vieții și funcției lui. Dar nu o face gratis, ci are pretenția ca IPS Vlasie să creeze un rai pământesc pentru ea. Acest rai, se compune din confortul ei material, poziția socială respectată, ascultarea înaltpreasfinției sale față de ea, cedarea către ea a atribuțiilor lui pe care le are ca mitropolit și pedepsirea de către el a tuturor celor care nu se apleacă în fața ei – Document doveditor nr. 30.